ҚАБЫЛДАНҒАН ШАРАЛАР НӘТИЖЕСІН БЕРЕ БАСТАДЫ

2008
Президент Қасым-Жомарт Тоқаев Парламент палаталарының бірлескен отырысында Қазақстан халқына  «Жаңа Қазақстан: Жаңару мен жаңғыру жолы» атты Жолдауын жасаған болатын. Президент жолдауында жүзеге асырылатын ауқымды саяси реформалар мен бірқатар әлеуметтік-экономикалық шараларды жариялаған болатын. Соның ішінде құқық қорғау институттарын күшейтуге, бұқаралық ақпарат құралдарының бәсекеге қабілеттілігін арттыруға және азаматтық қоғам институттарының рөлін нығайтуға баса мән берді.
Осы ретте Түркістан қаласында қоғамдық тәртіпсіздікті сақтау аясында полиция басқарма тарапынына тәулік бойы тиісті жұмыстар атқарылып жатыр. Қабылданған шаралардың нәтижесінде қылмыстар өткен жылдың осы мерзіммен салыстырғанда 28.6 пайызға төмендеп, 10 мың халыққа шаққанда 33,7-ні құрады. Сонымен қатар, ауыр және аса ауыр қылмыстар 33,0 пайызға төмендеп, қылмыстардың ашылу деңгейі 80,4 пайызды құраған, өткен жылы бұл көрсеткіш 75,4 пайыз болған.
Одан бөлек, денсаулыққа қасақана ауыр зиян келтіру 11-ден 5-ке, -54,5%,  бұзақылық қылмыстар 25-тен 14-ке, -44,0%, қарақшылық қылмысы 2-ден 0-ге 100%, бөтеннің мүлкін ұрлау 177-ден 139-ға 21,5%,пәтер ұрлығы 48-ден 35-ке 27,1 пайызға төмендеген. Бұдан бөлек, Түркістан қаласындағы алаяқтық қылмыстары соңғы 4 жылда 108,3 пайызға артқан болса, тұрғындар арасында насихат жұмыстарын кеңінен жүргізу нәтижесінде ағымдағы жылдың 8 айында 39,4 пайызға төмендеді. Сондай-ақ, алдын алу шаралары нәтижесінде қоғамдық орында жасалған қылмыстар -24,1 пайызға, көшеде жасалған қылмыстар -16,2%, отбасы тұрмыстық қатынастағы қылмыстар 75,0 %, бұрын сотты болғандармен жасалған қылмыстар 23,6%, жасөспірімдерге қатысты жасалған қылмыстар 22,6 %ға төмендеген.
Сонымен қатар, қару қолданумен жасалған қылмыстар -75,0 % ға төмендепп,  жолда жүру қауіпсіздігін қамтамасыз ету мақсатында 1250 жол белгілері, 7 бағдаршам және білім беру орындарының алдына 70 «Абайлаңыз балалар» панносы орнатылды. Жыл басынан жол-көлік оқиғалары салдарынан қаза болғандар саны 83,3% төмендеген. Қаламызда автокөлікті мас хәлде басқарған 137 тұлға сотпен әкімшілік қамаққа алынып, жеті жылға көлік жүргізу құқығынан айырылды. Алайда, көлік құралдарын басқару құқығынан айырылғаннан кейін , қайта масаң күйде көлік құралын басқару бойынша 10 тұлғаға қатысты тергеу амалдары жүргізілді.
Қала әкімдігі , Полиция басқармасы, қала прокуратурасы бірлесіп қала аумағында 62 рет «Қауіпсіз қала» жедел-профилактикалық іс-шаралары өткізілді. Жыл басынан хабар ошарсыз жоғалу жөнінде 96 хабарлама тіркеліп, 64 жасөспірім мен 32 ересек азамат жедел іздестіру нәтижесінде табылды.
Жолдауда айтылғандай сот және құқық қорғау жүйесіндегі күрделі реформалар – азаматтарымыздың құқықтарын қорғаудың және олардың қауіпсіздігін күшейтудің негізгі факторы. Сот шешімдерінің сапасын арттыру үшін бірқатар маңызды шараларды жүзеге асыру қажет. Судьялардың заңды және ішкі сенімді басшылыққа алып, шешім шығару құқығы мызғымас сипатқа ие. Дегенмен, сот шешімдерін мұқият талдау жұмысын жолға қойып, бірыңғай сот тәжірибесін орнықтыру қажет. Азаматтарымыз жария-құқықтық дауларда билік органдарының шешімдері мен әрекеттеріне қатысты шағым түсіру кезінде көп жағдайда теңсіздік ахуалында қалып жатады.Олардың мүмкіндіктерін мемлекеттік аппараттың ресурстарымен салыстыруға келмейді. Сондықтан осындай теңсіздіктерді болдырмау мақсатында дауларды шешудің ерекше тетігі ретінде әкімшілік әділет құрылымын енгізу қажет.

“Конституцияның ең жоғары заңдық күші бар. Ата заңымыз – еліміздің бүкіл құқықтық жүйесінің тірегі. Алайда, белгілі бір заң актісі немесе шешім оған сай келе ме деген сұраққа нақты жауап беру қиындық тудыратын кездер болады.Қазақстандағы түрлі құқық нормаларын  Конституциялық кеңес түсіндіреді. Бірақ, азаматтар осындай түсініктеме алу үшін бұл органға тікелей жүгіне алмайды.Көптеген мемлекетте Конституциялық сот институты бар. Оған кез-келген адам  өзінің сауалын жолдай алады. Тәуелсіздіктің алғашқы жылдарында  мұндай орган  Қазақстанда болған. Сарапшылар Ата заң ережелерінің мүлтіксіз сақталуын осы мекеме  тиімді қамтамасыз етеді деп санайды. Соны ескере отырып, мен елімізде Конституциялық сот құруды ұсынамын.Бас прокурор мен Адам құқығы жөніндегі уәкілге де Конституциялық сотқа жүгіну мүмкіндігін берген жөн. Бұл бастамалар әділ әрі құқықтық мемлекет құру жолындағы маңызды қадам болады деп сенемін. Сондай-ақ, институционалдық тұрғыдан тепе-теңдікті сақтауға ықпал етеді. Оған қоса азаматтарымыздың конституциялық құқығының қорғалуын жақсарта түседі.Азаматтардың іргелі құқықтарын қорғау мәселесіне менің айрықша мән беретінімді баршаңыз білесіздер. Еліміз 2020 жылы өлім жазасына тыйым салуды көздейтін Азаматтық және саяси құқықтар туралы екінші факультативтік хаттамаға қосылды. Ал,  былтыр мен бұл саланы ұзақ мерзімде және кешенді түрде дамытуға бағытталған Адам құқықтары саласындағы одан арғы шаралары туралы жарлыққа қол қойдым. Ұлттық қоғамдық сенім кеңесінің қатысуымен бұдан басқа да бірқатар заманауи бастамалар жүзеге асырылды”, деді Президент.

Дегенмен, құқық қорғау мәселелері үнемі жетілдіріп отыруды қажет етеді. Сондықтан өлім жазасына тыйым салу туралы шешімді біржола бекіту үшін Конституцияға тиісті өзгеріс енгізу қажет деді.Азаптауға байланысты қылмыстарды тергеу ісінде жүйелі ұстаным болуы маңызды. Қазіргі таңда осы мәселеге жауапты нақты бір орган жоқ. Мұндай жағдай белгілі бір тәуекелдер туындатуы мүмкін. Сондықтан бұл құзыретті Бас прокуратураға беруді Президент ұсынды. Осындай ұстаным тергеудің объективті және бейтарап жүргізілуін қамтамасыз етіп, құқық қорғау саласындағы бассыздықты жазасыз қалдырмау қағидатын бекіте түседі.  Сонымен бірге қоғамдағы зорлық-зомбылық деңгейін төмендету үшін жүйелі шаралар қабылдау керек. Бұл ретте, отбасылық-тұрмыстық қатынастар саласындағы құқық бұзушылықтармен тиімді күресу маңызды рөл атқарады.

“Бүгінде азаматтар мен қоғам белсенділері әйелдерге және балаларға зорлық-зомбылық көрсеткендердің жазасын қатайту қажеттігін жиі айтып жүр. Мен бұған дейін мұндай құқық бұзушылықтарды қылмыс санатына жатқызудың орынды, я орынсыздығын анықтау туралы нұсқау бергенмін. Бас прокуратураға бұл мәселені жан-жақты зерделеп, біржола шешуді тапсырамын. Мен Прокуратура және Адам құқығы жөніндегі уәкіл туралы конституциялық заңдар қабылдау қажет деп санаймын. Бұл құжаттар  заң тәртібін күшейту және құқық қорғау қызметін ұдайы жетілдіру үшін қажет. Барлық деңгейдегі соттар, шын мәнінде, тәуелсіз, ашық және кәсіби болмаса, заң үстемдігін қамтамасыз ету мүмкін емес. Мемлекет осыған орай ауқымды жұмыс жүргізуде.Кадр іріктеудің жаңа жүйесі енгізіліп, сот үдерісі мен рәсімдерінің ашықтығы біртіндеп арта түсуде. Бұл ретте, Жоғары сот кеңесі  маңызды рөл атқарады. Осы құрылым Президенттің соттарды жасақтау жөніндегі конституциялық өкілеттігін қамтамасыз етеді. Сондай-ақ, судьялардың тәуелсіздігіне және оларға ешкімнің қол сұқпауына кепілдік береді. Кеңестің қызметі қоғам үшін толық ашық болуы өте маңызды. Бұған Жоғары сот кеңесінің конкурстық рәсімдерінен онлайн трансляция жасау арқылы қол жеткізуге болады. Сонымен қатар мұндай конкурстардың қорытындыларын нақты дәлелмен түсіндіріп, жариялап отырған жөн.Алқабилер сот төрелігін жүзеге асыруға қоғам өкілдерінің кеңінен қатысуына жол ашады”, деді.

Қазақстанда алқабилер тек аса ауыр қылмыстар бойынша үкім шығара алады. Біз бұл саланы одан әрі дамытып, алқабилердің қарауына берілетін істердің  санатын кеңейтеміз. Бұл жаңашылдық сот жүйесін демократияландыруға және оған қоғамның сенімін арттыруға мүмкіндік береді.