Қазақстан бизнесті жүргізуге ең қолайлы жағдайы бар елдер қатарына кіреді

73

Тәуелсіздік алғалы ел саясатының басым бағытының бірі бизнесті қолдау болып келеді. Осы тұрғы­дан алғанда Қазақстан – ТМД мемлекеттері арасында алғаш болып кәсіпкерлерге жүйелі түрде қолдау көрсетіп келе жатқан ел. Осы ретте Түркістан қаласының тұрғындарының назарына отандық кәсіпкерлікті дамыту туралы маңызды ақпараттарды ұсынамыз. 1992 жылдың 5 мамырында Қазақстанда алғаш рет кәсіпкерлікті қолдау мен дамы­тудың 1992-1994 жыл­дарға ар­нал­ған мемлекеттік бағдар­лама­сын мақұлдады, шілде айында «Жеке кәсіпкерлікті қорғау және қолдау туралы» заңға қол қойыл­ды.

Мемлекеттің бай-қуатты болуы деген не? Бұл – сол елде өмір сүріп жатқан әр адамның табысты болуы. Ал бизнеспен айналысу – әл-ауқатыңды жақсарту деген сөз. Еліміздің осы саланы дамытуға ерекше екпін түсіруі де сондықтан. Жалпы, Қазақстан бизнесті жүргізуге ең қолайлы жағдайы бар елдер қатарына кіреді. Демек, бизнеспен шұғылданғысы келген, кәсібін ашуға оңтайланып жүр­ген азаматтарға ыңғайлы жағдай бар. Мұн­дай азаматтарды қолдауға арналған мем­лекеттік бағдарламалар да көптеп қабыл­данып жатыр. Бұрынғыдай жөн-жосықсыз тексерулерге тыйым салынды. Әкімшілік кедергілер азайды. Салық ауыртпалығы қысқарды. Кәсіпкерлерге берілетін жеңілдетілген кредит көбейді. Бизнеске қолайлы орта қалыптастыруға қолбайлау болып отырған құқықтық нормалар да күшін жойып, ШОБ-ты реттеу «таза парақтан» басталмақшы. Ендігі мақсат – орта және шағын бизнестің үлесін арттырып, ел дамуын орнықтыра түсу.Еліміз тәуелсіздігін алған алғашқы жылдары басым бағыт ретінде бірінші кезекте кәсіпкерлерді қолдауға көңіл бөлінді. Күрделі кезеңнің қиын­дық­тарына қарамастан, бизнестің дамуы мен қалыптасуына бағытталған ал­ғышарттар осы кезеңде пайда бола бас­тады. 1992 жылдың өзінде елімізде әртүрлі қызметтермен айналысатын 34 мыңнан астам жаңа фирма құрылыпты.

Кезінде ала дорба арқалаған отандас­тарымыз күнкөріс қамымен алыс-жақын шетелдерге шығып, тауар тасып, сауда-саттықпен айналысып кет­кені есімізде. Қалай дегенмен де бұл сау­даның өзі елдегі шағын кәсіпкерлікті ын­таландырудың бір қадамы болды. Өйткені жұртшылық мемлекетке алақан жайып отыруға болмайтынын ұғынып, өз-өздерін асырауға көшті. Сөйтіп ақша табудың жолын игерді. Коммерцияның қыр-сырына қанықты. Сауда жасауды үйренді. Саудагерлер өздеріне ғана емес, өзгелерге де, мемлекетке де пайдасын тигізіп, тауар айналымына үлесін қосты. Тәуелсіз Қазақстанның кәсіпкерлік тарихына үңілсек, нәсібін кәсіптен тапқысы келген жандарды нақты қолдау шаралары 2000-жылдардан басталыпты. Осы кезеңдерде Елбасының бастамасымен бизнесті қолдау мен қорғауға бағытталған ауқымды жұмыстар қолға алынған. Атап айтқанда, 2001 жылдың шілдесінен бастап қосымша құн салы­ғының (ҚҚС) мөлшерлемесі 20-дан 16 пайызға, әлеуметтік салықтың көлемі 26-дан 21 пайызға азайтылыпты. 2002 жылдан бастап, кәсіпкерлерге салық жеңілдігін ұсынатын жаңа сипаттағы Салық кодексі күшіне енді.

Көптеген мемлекеттің әл-ауқаты кәсіп­кердің көптігімен өлшене­ді. Өйт­кені кәсіпкер бар жерде ел эко­номи­касы ор­нық­ты дамиды, жұмыс­сыздық азаяды, тауар­лар мен қызмет көр­сету сервисі артады. Елдегі табыс­ты азаматтардың саны ұлғаяды. Қазақ­станның ұстанған саясаты да осы. Бірақ әкімшілік кедергілер қанша жерден азайды дегенмен де жойылып кеткен жоқ. Бизнеске жарияланған мораторий аяқталысымен кәсіпкерлерді тексеру тағы үдеп кетті.

Сонымен қатар, «Бизнестің жол картасы-2025» және «Қарапайым заттар экономикасы» бағдарламалары шеңберінде кредиттердің 232 млрд теңге сомасына 5 884 жоба субсидияланған, 87 млрд теңге несие сомасына 6 892 жоба бойынша кепілдік берілген. Аграрлық несие корпорациясы аясында 5,9 млрд теңге несие сомасына 134 жобаға қолдау көрсетілген. «Бизнестің жол картасы-2025» бағдарламасы аясында биз­несті микрокредиттеудің жаңа бағыты қолға алыныпты. Осы бағыт шеңберінде айна­лым қаражатына 5 млн-ға дейін және инвестициялық мақсаттарға 20 млн теңгеге дейін кредиттер беріледі. Бұл ретте 5 млн теңгеге дейінгі қарыздардың басым бөлігі соңғы қарыз алушы үшін 6% мөлшерлеме бойынша кепілсіз негізде беріледі. «Еңбек» бағдарламасы шеңберінде қалаларда және ауылдарда бюджеттік микрокредиттер «Ауыл шаруашылығын қаржылай қолдау қоры» арқылы жылдық 6%-бен беріледі. Екінші жартыжылдықта «Жұмыс­пен қамту жол картасы» бағдарламасы шең­­берінде шағын несиелендіру іске қосы­лады. Бұл микрокредиттер «Бастау Бизнес» түлектеріне «Атамекен» ұлттық кәсіп­керлер палатасында құрылатын Микроқаржы ұйымы арқылы берілмек.

Кәсіпкерлікті мемлекеттік қолдау­дың тағы бір түрі – «Бизнестің жол картасы-2025» бағдарламасы аясында 7 млрд теңгеге дейін субсидия беру мер­зімі 5 жылға дейін ұлғайтылды. Ал «Қарапайым заттар экономикасы» бойынша несие сомасы шектелме­ген, оның субсидиялау мерзімі 10 жыл­ды құрайды. Бұған қоса, 2020 жылы «Бизнестің жол картасы-2025» бағдар­ламасы бойынша салалық шектеулер алынып тасталды. «Қарапайым заттар экономикасы» бағдарламасы шең­берінде тауарлар мен көрсетілетін қыз­меттер тізбесі 150 экономикалық қыз­мет түрінің жалпы жіктеуішіне дейін ұлғайтылды. Пандемия салдарын ескере отырып, мемлекет бизнесті салықтық ынталандырудың бірқатар шарасын қабылдады.

Жалпы, бизнеске жүктемені азайту, оның ішінде бірқатар салықтық жеңіл­дік және салықтық әкімшілен­діруді жеңіл­дету, кәсіпкерлердің қар­жы­лан­дыру­ға қолжетімділігін жеңіл­дету мақ­сатында 60-тан астам қолдау шара­ларын енгізу көзделіп отыр. Былтыр жыл­дың соңында «Бизнестің жол кар­тасы» бағдарламасының «Мик­роша­ғын кәсіпкерлік несиелері бо­йынша порт­фель­дік субсидиялау және кепілдік беру» атты бірінші бағыты іске қосылды. Бұл бағыттың мақсаты – мемлекеттік қол­дау шараларымен микро және шағын кәсіп­кер­лерді көбірек қамту. Бүгінгі күні осы бағыт аясында 18,9 мың жобаға қолдау көрсетілді, олардың жалпы несие сомасы 103,3 млрд теңгені құрайды. Оның ішінде субсидиялау бойынша 43,5 млрд теңгеге 8 мың жоба және кепілдендіру бойынша 59,8 млрд теңгеге 10,9 мың жоба. 2021 жылда 13,1 мың жобаға 71,9 млрд теңге қолдау көрсетілді. Бұл 2020 жыл­дың 4 тоқсанымен салыстырғанда жоба саны бойынша 2,2 есе және несие сома­сы бойынша 2,3 есе артық.

Жалпы, бизнесті қолдау алдымен заң нормаларымен бекітілуі тиіс. Сон­дық­тан Президент Қасым-Жомарт Тоқаев Қазақстан халқына арнаған Жол­дауын­да реттеушілік саясаттың базалық қағи­дат­тарын өзгертіп, соның аясында биз­несті «таза парақтан» реттеуді тапсырды. Қазір осыған байланысты заң жобасы әзір­леніп жатыр. «Таза парақтан» реттеу деге­німіз – реттеу саясатындағы негізгі тәсіл­дерді өзгерту және кешенді әрі тиім­ді реттеуді құру арқылы мемлекеттік рет­теу­дің барлық тәсілін түбегейлі қарау. Егер осы заң қа­былданып жатса, бизнеске қойы­ла­тын талаптардың жүгі жеңілдеп, ол нақ­­ты нормалармен жүргізілмек. Кәсіп­кер­­лердің мұң-мұқтажы да заң аясында шешілмек.

Мемлекет басшысының тапсырмасына сәйкес, Ұлттық экономика министрлігі мемлекеттік органдармен бірлесіп, кәсіп­керлікті дамыту жөніндегі ұлттық жобаны әзірледі.

Министрліктің мәліметінше, ұлттық жобада 4 түйінді бағыт бойынша 10 міндетті шешуге баса назар аударылмақ. Олар: кәсіпкерлік белсенділікті арттыру; кәсіпкерлердің өсуін ұлғайту; еш­кім көп айналыса қоймаған қызмет пен тауар түрлерін қалыптастыру және бәсеке­лестікті кешенді дамыту.

Бірінші бағыт шеңберінде кәсіп­керлік белсенділікті арттыруға көңіл бөлініп, халық арасында бизнес-құзы­рет­терді ұлғайту үшін кәсіпкерлік дағ­дыларға оқыту мүмкіндігі беріледі. 150 мың жұмыссыз бен нәтижесіз жұмыспен қамтылған адам аталған шарамен қам­тылады. Осылайша, қаржылай емес қол­дау шараларын алған кәсіпкерлік субъек­тілерінің саны 637 940 бірлікті құрайды. Сондай-ақ 995,3 мың жұмыс орны құрылады, оның ішінде тұрақты – 335,1 мың, уақытша – 660,2 мың.

Ал кәсіпкерлердің өсуін ұлғайтуды болжайтын екінші бағыт бойынша кәсіпкерлерге түсетін әкімшілік жүктемені ауқымды түрде төмендету жоспарланып отыр. «2025 жылға дейін барлық мем­лекеттік реттеу құралдары қайта қаралады. Биз­нес үшін мем­лекеттік көрсетілетін қызметтердің қол­жетім­ділігі мемле­кеттік органдардың ақпа­рат­тық жүйе­лерін «Бизнеске арналған үкі­мет» пор­талымен біріктіру арқылы іске асыры­лады. Барлық жоспарланған шара­лар­ды іске асыру бизнеске түсетін жүк­те­мені түбегейлі азайтуға және жаңа эко­но­микалық ахуал жағдайын­да іскерлік бел­сенділікті дамытуға мық­ты серпін беруге мүмкіндік береді», делін­ген министрліктің ресми сайтын­дағы хабарламада.

Ұлттық жоба аясында микробизнес субъектілері үшін микрокредиттер мен гранттар түрінде қаржылай қолдау да жалғасады. 8,6 мыңнан астам азамат өз ісін ашу және дамыту мақсаттары үшін микрокредиттерге қол жеткізе алады. 50 мыңнан астам жас кәсіпкер жаңа бизнес-идеяларды іске асыру үшін гранттарға қол жеткізе алады. Халықтың әлеуметтік осал топтарынан шыққан 50 мың азамат өзінің кәсіпкерлік әлеуетін ашу үшін гранттар ала алады, деп уәде береді министрлік.

Үшінші бағыт шеңберінде туризмді дамыту үшін қолайлы жағдайлар жасауға бағытталған бірқатар шара көзделген. Елдің туристік әлеуетін ашу мақсатында 1000 инвестициялық жоба іске асырылмақ. Соның нәтижесінде, 2025 жылға қарай туризм саласының ІЖӨ-дегі көлемі 1,5 есеге , салаға жеке инвестициялар көлемі 3 еседен аса өседі. Ішкі туристік ағын 4,5-тен 8 млн адамға, сырттан келетін туристер саны 1 млн-нан 3 млн адамға дейін (2019 жылдың көрсеткіштеріне қарағанда) көбейеді. «Сапарлар» жіктемесі бойынша көрсетілетін қызметтер экспорты 6,5 есе 3 млрд АҚШ долларына дейін өседі.

Сондай-ақ гидтер мен экскурсия жүргізушілердің қызметін 95%-ға дейін цифрландыру, туристік маршруттарды мобильді байланыспен қамтуды 1,8 есеге ұлғайту, орналастыру орындарының 95%-ын E-QONAQ ақпараттық жүйесі­мен қамтуды қамтамасыз ету жоспарлануда.Ал бәсекелестікті кешенді дамыту бағыты үш міндетті іске асырумен жүзе­­ге аспақ. Оның алғашқысы – баға белгі­леуді бұрмалауды жою арқылы электр энер­гетикасы саласындағы на­рық­тарға қол­же­тімділікті қамтамасыз ету болса, екіншісі – биржалық сауданы дамыту. 2025 жылға қарай бензин, дизель отыны, авиакеросин, битум, сұйытылған мұнай газы нарықтары биржалық саудамен қамтылмақ.Ал үшінші міндет – экономиканы мемлекет иелігінен алу. Осыған сай 20 монополиялық операторды тарату және қайта ұйымдастыру жоспарланып отыр. 2025 жылға қарай бірыңғай операторлар саны 1,6 есеге 30 бірлікке дейін қыс­қарады. Бәсекелестікті кешенді дамыту мемлекеттің экономикадағы үлесін 2025 жылға қарай 14%-ға дейін қыс­қартуға мүмкіндік береді.

Министрліктің мәліметінше, кәсіп­кер­лікті дамытуға бағытталған ұлт­тық жоба толығымен іске асырылса, мемлекет мынадай нәтижеге қол жеткізеді: ІЖӨ-дегі ШОБ үлесі 35%-ға дейін ұлғаяды, 995,3 мың жұмыс орны құрылады; мемлекеттің эко­но­ми­кадағы үлесі 14 пайызға дейін төмен­детіледі.Міне, бизнесті қолдау мен дамыту­дың осындай шаралары нәсібін кәсіптен та­уып жүрген миллиондаған адамға көмек болады деген сенімдеміз. Әрине егер бұл қолдаулар нақты иесіне дұрыс жетсе…