ПРЕЗИДЕНТ РЕФОРМАСЫ: БАҚ ТУРАЛЫ ЗАҢДА БІРҚАТАР ЖАҢАШЫЛДЫҚТАР БАР

318

Былтыр 16-наурыз күні Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев Қазақстан халқына арнаған Жолдауында еліміздің саяси жүйесін кешенді жаңғырту бағдарламасын ұсынды. Бағдарламалар аясында кең көлемді, ауқымды бастамалар көтерілді.

Президент халыққа Жолдауында бұқаралық ақпарат құралдары туралы заңды қайта қарау керектігін алға тартты. Мемлекет басшысы өз сөзінде: «Отандық БАҚ-тың ел өңірлерінде және әлем болып жатқан үдерістер туралы өз көзқарасы болуға тиіс. Еліміздің ақпараттық қауіпсіздігі, тіпті идеологиялық дербестігі осыған тікелей байланысты. Мемлекет ашық ақпарат кеңістігін қалыптастыруға ерекше көңіл бөледі. БАҚ өзекті мәселелерді көтере алады және көтеруі керек, бірақ мұны үлкен азаматтық жауапкершілікпен жасау керек. Сырттан тапсырыс бойынша емес, көлеңкелі төлемақы үшін немесе саяси топтар үшін жұмыс істемеуі керек. БАҚ өкілдері өз елі мен оның азаматтары үшін шын жүректен алаңдауы керек», – деген болатын.

Қазіргі таңда «Масс-медиа» деп аталатын жаңа заң тұжырымдамасы қоғамда кеңінен талқыланып жатыр. Жобада бірқатар жаңашылдықтар бар. Мәселен журналистке берілетін «баспасөз картасы» мен ақпарат саласындағы жұмыстарды, қарама-қайшылықтарды реттеу үшін кәсіби қоғамдық кеңес құру көзделген.

Сондай-ақ, баспасөзге жазылу мен пошта қызметін субсидиялау, мемлекеттік тапсырыстарға грант енгізу мәселелері қамтылып, журналистік сұрау салу мерзімін жеті күннен бес күнге қысқарту ұсынылған. Бұдан бөлек, Қылмыстық кодекстегі «Журналистің жұмысына кедергі келтіру» бабын Әкімшілік кодекске ауыстыру мәселесі қарастырылған. Осы бағытта Түркістан облысындағы журналистер арасында заң жобасын талқылау жиындары өткен болатын.

Бұқаралық ақпарат құралдары бәсекеге қабілетті және еркін болуы керек. Бұл қағидат қазір кез келген өркениетті ел үшін айрықша маңызды. Отандық ақпарат құралдарының Қазақстанда, өңірде және әлемде болып жатқан үдерістер туралы өз көзқарасы болуға тиіс.

Еліміздің Ақпарат және қоғамдық даму министрі Дархан Қыдырәлі таяуда БАҚ өкілдеріне «Баспасөз картасы» механизмін енгізу не үшін көзделіп отырғанын айтқан болатын. Министрдің пікірінше, Масс медиа туралы заң жобасында журналистің мәртебесін айқындау көзделіп отыр. Баспасөз картасы сол журналистің статусын айқындау үшін, жалпы журналист пен блогерді ажырату үшін беріледі. Бұл жаңашылдық Еуроодақтың біраз мемлекеттерінде, мысалы Түркияда біраз жылдан бері кеңінен қолданылады.

Министрлік баспасөз картасының енгізілуі журналистерге көбірек мүмкіндік беріп, олардың құқықтарын қорғайтынын жеткізуде. Яғни, баспасөз картасы арқылы журналист кез келген мемлекеттік органға міндетті түрде кіре алады, сондай-ақ карточканы көрсеткен кезде полиция митингтер кезінде немесе басқа да адамдар көп жиналатын орындарда жұмыс істегенде журналистер бірінші кезекте қорғалады. Жалпы жаңартылатын заң жобасы БАҚ өкілдері үшін маңызы зор болмақ.

Ұлттық БАҚ қауымдастығында «Масс-медиа туралы» заң жобасы тақыланған болатын. Бұл туралы аталған ұйымның жетекшісі Кемелбек Ойшыбаев желідегі парақшасында жазған болатын. Ұлттық медиа қауымдастық өткізген шараға Ақпарат комитетінің төрағасы Елдос Нәшірәлі, департамент директоры Жасұлан Өміралиев және басқа да БАҚ өкілдері қатысты.
«Конференцияда түрлі маңызды сұрақтар көтерілді.Бірінші қаралған мәселе заң жобасында көзделген БАҚ пен журналистерге төтенше жағдай кезінде материалдарды уәкілетті органмен келісу талаптары болды. Көпшілік бұл талаптың орындалуы қиындылығын жеткізді, себебі материал келісілгенше, оқиға туралы деректер өзектілігін жоғалтатытын атап өтті. Осы тұрғыда ешқандай ақпараттың жоқтығы тұрғындар арасында дүрбелең тудыруыда мүмкін. Министрлік пікірлерді қабылдап, бұл тармақты жою немесе түзетулер енгізу мүмкіндігі қазір пысықталып жатқанын хабарлады. Талқылау барысындағы екінші қызу мәселе – заң жобасынан БАҚ пен журналистерге материалды теріске шығару, алып тастау немесе өзгерту үшін талап қою шарттарына уақыт жағынан шектеу қою сұрағы болды. Бұл туралы пункт заңжобадан алынып тасталғаны дұрыс емес екенін жеткізді. Ж.Өміралиев министрліктің осы пікірмен келісетінін айтып, тармақты заң жобасына қайтару жұмыстары жүргізіліп жатқанын мәлімдеді.
Журналистерге арналған баспасөз картасын енгізу мәселесі талқыланған кезде түрлі пікірлер айтылды. Баспасөз картасының қажеттілігінде айтып, карточканың енгізілуі кейбір журналистердің қызметін шектеу мүмкін дегенде пікірлер айтылды. Министрлік баспасөз картасының енгізілуі журналистерге көбірек мүмкіндік беріп, олардың құқықтарын қорғайтынын жеткізді. Яғни, баспасөз картасы арқылы журналист кез келген мемлекеттік органға міндетті түрде кіре алады, сондай-ақ карточканы көрсеткен кезде полиция митингтер кезінде немесе басқа да адамдар көп жиналатын орындарда жұмыс істегенде журналисті бірінші кезекте қорғайтынында атап өтті», – деді Кемелбек Ойшыбаев.
Талқылаудың нәтижесінде қатысушылар пресс картаның берілу және кері қайтарып алу рәсімдері журналистердің жұмысына кедергі келтірмеуі үшін халықаралық тәжірибені ескере жасау қажеттілігіне назар аударған.
«Сондай-ақ конференцияда YouTube арналарын бұқаралық ақпарат құралдары санатына жатқызу, интернет-теледидар платформаларын реттеу туралы ұсыныстар айтылып, Министрлік ұсыныстарды қарастыруға уәде берді.
Жаңартылған заң жобаны министрлік наурыз айының басында қоғамға көрсетуді жоспарлауда», – деді Ұлттық БАҚ қауымдастығының жетекшісі.
Жалпы, қолданыстағы Заң 1999 жылы әзірленген және онда бекітілген бірқатар анықтамалар өзектілігін жоғалтты. Ұсынылып отырған жаңалықтар енгізілген құқықтық қатынастардың қандай да бір түрлерін реттеу нысанасын толық көлемде көрсетуге мүмкіндік беретін «мемлекеттік бұқаралық ақпарат құралы», «мемлекеттік ақпараттық саясат», «масс-медиа», «грант», «субсидия», «корреспонденттік пункт», «Журналистердің құқықтары туралы Ұлттық баяндама» сияқты жаңа ұғымдарды енгізуді талап етеді», – деп жазылған заң жобасының тұжырымдамасында.

Бұқаралық ақпарат құралдарының қоғамдағы рөлі сөз болғанда көбіне ел мүддесі, ұлттық ақпараттық қауіпсіздік және идеология тұрғы­сы­нан қараймыз. Бұл ретте медианың қоғамдағы қызметін кеңірек қарас­тырғанымыз жөн болар. Қазіргі таңда бұл мәселе күн тәртібінде тұр. Өйткені бұқаралық ақпарат туралы жаңа заң жобасы қоғамдық талқы­лау­дан өтіп жатыр. Әлбетте, масс-медиа саласындағы мәселелер сөз болғанда қоғамдағы әр пікір маңызды.

Халық пен билікті түйістірер бір мақсат болса, ол – Қазақстанды демократиялы, дамыған, бақуатты елдер қатарында көру. БАҚ-ты үкімет пен билеуші партияның қолшоқпары, халықты бір идеяға топтастыратын үгіт-насихат құралы ретінде қолдану – ескіліктің сарқыншағы, дамымаған жабық қоғам белгілерінің бірі екені сөзсіз.

Сондықтан ашық ақпараттық ке­ңіс­тік пен мықты медиа нарықтың қа­лыптасуы дамыған елге тезірек жетудің алғышарттарының бірі бол­мақ. Баспасөз еркіндігі – тәуелсіз Қазақстанның демократиялы қоғам құрудағы басты кепілі. Президент Қасым-Жомарт Тоқаевтың ха­лық­қа Жолдауында «Тәуелсіз әрі жауап­кер­шілігі жоғары бұқаралық ақпарат құралдары болмаса, қоғамды одан әрі демократияландыру мүмкін емес екеніне сенімдімін» деген сөзі пікірі­міз­ді қуаттай түседі.

Сондай-ақ Мемлекет басшысы өз сөзінде мемлекеттің мүддесін, қоғам­ның сұранысын және медиа саласының даму үрдісін ескере отырып, БАҚ туралы заңды қайта қарау керегін атап өтті. Көп ұзамай-ақ Ақпарат және қоғамдық даму министрлігі жаңа заң жобасын әзірлеуге кірісті. Қа­зіргі таңда 63 cарапшыдан құралған жұмыс тобының алғашқы отырысы өтіп үлгерді. Министр Асқар Ома­ров­тың айтуынша, отырыста негізінен журналистің мәртебесі, құқықтық қорғалуы, мемлекеттік тапсырыс және басқа да тақырыптар талқыланған.

Жаңа заңға қатысты қоғамда ке­ңі­нен көтерілген мәселенің бірі – әлеу­­меттік желіде ақпарат тарататын пабликтер мен белсенді қолдану­шыларға арнайы статустың берілуі. Бұл, керісінше, әлеуметтік желідегі бақылауды күшейтіп, сөз еркіндігіне кедергі болады деп алаңдайтындар бар.

Расында, әлеуметтік желілерге демократия құндылықтарын бұз­бай, құқықтық жауапкершілік арту өзекті мәселе екені сөзсіз. Кей плат­фор­ма­лар­дың шектен тыс күш пен ықпалға ие болуы әлем елдерін алаңдатып отыр. Әсіресе кейінгі кездегі геосаяси ахуал мен кейбір елдердің ақпараттық саясаты бұл салаға да құқықтық рет­теудің керегін көрсеткендей. Бірақ сөз бостандығының дамуына айтар­лық­тай серпін берген әлеуметтік желі­лерді «бақылау» мен «заңға бағын­ды­ру­дың» көзге көрінбейтін шекарасы қайда?

Шартараптың түкпір-түкпірінде бұл мәселеге бас ауыртып жүр­ген­дер жетерлік. Наурыз айында Ұлы­бри­танияның технологиялар және цифрлық экономика министрі Крис Филп интернеттегі қауіпсіздік туралы заң жобасы арқылы үкіметтің цифрлы реттеу жоспарын баяндады. Онда өркендеген демократияны қолдайтын жеңіл тәсілдер туралы қарастырылған. Бұл «Әлеуметтік желілерді демократиялы жолмен реттеудің әдістері қандай болу керек?» деген сұрақтың өзектілігі күн сайын артып бара жатқанын көрсетеді. Әсіресе кейбір платформалардың Ресейдің мемлекеттік RT арнасын Еуропа аумағында бұғаттауы алпа­уыт технологиялық компаниялардың ақпарат­тық саясат пен медиа нарық­тағы үлкен ойыншылардың біріне айналғанын тағы бір рет дәлелдеді.

Жалпы, демократия философия­сында қоғамдық пікірталас демо­кратиялық деп саналуы үшін негізгі екі шарт орындалуы керек. Бірін­ші­ден, оған азаматтар қатысуға тиіс. Екіншіден, пікірталас арқылы ха­лық­тың белгілі бір мәселе тура­лы білімінің артуы шарт, яғни, жан-жақты ақпарат алуы маңызды. Әлеу­мет­тік желі осы екі шарттың да орындалуына мүмкіндік береді.

Алайда технологияның дамуымен онлайн әлімжеттік, жалған ақпарат, қоғамдағы поляризация, сенімнің жоғалуы және ұлттық қауіпсіздікке сырттан төнетін қауіп секілді жаңа мәселелер туындай бастады.

Әлеуметтік желінің қоғамдағы мүм­кіндіктері мен мәселелерін зерт­тейтін ұлыбританиялық Norms for the new public sphere жобасы өз баян­дамасында саясаткерлер үшін нұс­қаулық бола алатын төрт негіз­гі ережені ұсыныпты. Ең алдымен, тал­қылауларға қатысуға бәріне тең заңды құқық берілуі керек де­лін­­ген. Екіншіден, платформалар, рет­­теуші органдар және қатысу­шы­­лар шындыққа жанаспайтын ақпа­­ратты жариялаудан бас тартуы қажет. Үшіншіден, платформалар, рет­теу­ші­лер мен қатысушылар неге осы позицияны ұстанатынын түсін­діріп, дәлелдер келтіруі керек немесе басқалар ұсынған шешімдерге құлақ асып, керек болса өз ұстанымын өз­гер­туге дайын болуы маңызды. Сондай-ақ бүкіл тарап айтылған пі­кір­лерді қорытуға және ойлануға уақыт ала білуге тиіс.

Баяндама авторларының айтуынша, бұл ережелер демократиялық қоғамдық өмірде этикалық әрекеттерді айқындауға және демократияға қыз­мет ететін сапалы журналисти­ка­ны анықтауға көмектеседі. Әлеу­мет­­тік медиамен байланысты заң­нама ­күшеймесе, азаймасы анық. Бірнеше жыл бұрын америкалық Freedom House ұйымы кем дегенде 24 ел плат­фор­ма­лар­дағы контентті реттеу мәсе­лесін қарастырып жатқанын мәлім­де­ді.

Еліміздегі БАҚ саласына қатысты келесі үлкен мәселенің бірі – оның толығымен мемлекеттің иелігінде болуы. Қаржыландыру көзіне қарай кез келген медиа өнімді үшке бөлуге болады: мемлекеттік, коммерциялық және бұқаралық (public). Еліміздегі БАҚ-тың көп бөлігі мемлекеттік басқару моделімен жұмыс істейді. Са­рап­шылардың айтуынша, бұл модельде мемлекет қаржыландырып қана қоймай, редакциялық саясатқа ықпал етеді. Олардың мандаты көбіне мемлекеттік лауазымды тұлғалар мен олардың қызметін жағымды жағынан көрсетуді талап етеді.

Мемлекеттік БАҚ-мүмкіндігі кең, табиғи апат кезінде бүкіл халықты жедел құлақтандыру секілді міндеттерді орындауға қауқарлы. Дегенмен, көп жағдайда елдегі жетекші пар­тияның ығына жығылатыны бар. East Anglia университетінің ға­лымдары медианың мұндай түрі сөз бостандығы төмен елдерде кеңінен таралатынын айтады.

Ал коммерциялық ақпарат құрал­да­рының редакциялық саясаты бизнес үлгіге негізделген. Инвестордың, жарнама берушінің және аудиторияның сұранысын қанағаттандыруға тыры­сады. Жарнама нарығы жақсы дамы­ма­ған қоғамдарда табыс үшін шоу-бизнес және оқырманды елең еткізетін мағынасы «жеңіл» ақпарға басымдық беріледі. Осылайша, бизнес жобаның салмақты, сапалы журналистикадан алыстап кетуі ғажап емес.

Бұқаралық немесе қоғамдық медиа көбіне дамыған демократиялы қоғамда кездеседі. Бұл ақпарат құ­рал­дары қаржыны мемлекеттен немесе жарнама мен демеушілерден алады. Бірақ редакцияның саясаты мен мемлекеттің, жеке тұлғалардың мүд­десінің арасында нақты шекара белгіленген.

Бұқаралық ақпарат құралдарын қаржыландырудың әлемде ең көп таралған түрі – лицензия үшін төлем. Оны Ұлыбританияда, Жапонияда және Оңтүстік Кореяда кездестіре аламыз. Ал Норвегия, Швеция және Финляндия секілді кейбір елдерде бұқаралық ақпарат құралдарының ақысы салық пен коммуналдық төлем­дерге қосылған. Кейбір қоғам­дық медиа ұйымдар аралас модельді қар­жы­лан­дыруды пайдаланып, бірнеше кіріс көздеріне сүйенеді.

Ақпарат құралдары жоғарыда ай­­тыл­ған үш түрлі үлгіде қызмет ете­ді. Елі­міздегі жаңа заң жобасында мем­­­лекеттің редакциялық саясатқа ық­палын шектейтін нормалар қажет-ақ. Уа­қыт талабы солай дейді. Бұл қа­дам­ның демократиялық қоғам құрып қана қоймай, экономиканың өсуіне тікелей әсер ететінін көрсететін зерттеулер де бар. Сөзіміз дәлелді болу үшін 1997-1999 жылдардағы зерт­теулердің нәтижесін мысалға кел­тірсек. Онда баспасөзді қатаң ба­қы­лайтын елдердің нарығында ком­па­ниялардың жан басына шаққан­да әлдеқайда аз тіркелгені анықталған және банк жүйесі де артта қалғаны айтылады.

Осылайша, еліміздің кеңес дәуірі­нен қалған ақпараттық саясатын жетілдіру арқылы Қазақстанның да­мы­ған елдер қатарына қосылу про­це­сіне айтарлықтай үлес қоса аламыз. Медиа тақырыбындағы зерттеулер мен ғылыми тұжырымдар бірауыздан тәуелсіз баспасөз бен дамыған қоғам арасында айқын байланыстың барын көрсетіп келеді. Біз үшін жалғыз таңдау – даму мен трансформация жолы.

Нұрсұлу БУХАНБАЙ,
Түркістан қалалық газетінің тілшісі