Цифрландыру бәсекеге қабілетті өнімдер өндіру мүмкіндігіне жол ашады

46

Түркістандық тұрғындарды ақпараттандыру мақсатында цифрландыруды дамыту, елдің киберқауіпсіздігін нығайту, жасанды интеллект технологияларын қолдану жөнінде мәліметтерді ұсынамыз. «Халық үніне құлақ асатын мемлекет» тұжырымдамасы сәтті жүзеге аса бастады. Алайда, бұл цифрландыру саласында тек бір тамшы су ғана болып есептеледі. Жаһандану кезеңінде еліміз кешенді түрде Қазақстан киберқалқаны» тұжырымдамасын, «Цифрландыру, ғылым және инновациялар есебінен технологиялық серпіліс» ұлттық жобасын жүзеге асыруда. Қазақстан жағдайында кибершабуыл дегенде бірден жыл сайынғы коммерциялық банктерге жасалатын хакерлік шабуылдар еске түседі. Екінші деңгейлі банктердің ақпарттық қауіпсіздік пен қорғаныш қабілетін зерделеген отандық сарапшылар әлі де банктердің кибершабуылдардан қоғану тетіктерін жетілдіру қажеттігін анықтап отыр. Мұндай шабуылдардың салдарынан тек мемлекет қана емес, жеке тұлғалардың да жиі зардап шегіп отырғаны белгілі. Азаматтардың жеке бастарына, отбасына қатысты мәліметтер жиналған түрлі платформаларға жасалған хакерлік зұлым операциялардың салдарынан қолды болып, алаяқтардың қолына түсіп жатады. Мұның барлығы киберқауіпсіздіктің жеке индивид үшін де, қоғам мен экономика үшін де маңызын көрсетеді.

Қазақ­стан­­дағы цифрлы экономиканы ста­тис­ти­калық өлшеудің болашақ бағыт­тары анықталды. Олар: цифрлы экономиканы дамытуға арналған шығындар; цифрлы технологияларды құру және тарату, оның ішінде цифрлы технологиялар саласындағы зерттеулер мен әзірлемелер; зияткерлік меншік құ­қығын қорғау және сандық технология­лар трансферті; цифрлы технология­лармен байланысты инновациялар; сандық инженерия; цифрлы технология­лар мен онымен байланысты тауарлар мен қызметтердің экспорты; сандық ортаға сенім (киберқауіпсіздік, жеке де­ректерді қорғау); цифрлы теңдік және оған халықтың әлеуметтік қорғалма­ған (осал) топтарын қосу (мүгедектер, шал­ғай жерлерде тұратындар, зейнеткерлер) т.б.

Қазақстанда ұлттық экономика салаларын цифрландыру бәсекеге қабілетті өнімдер өндіру мүмкіндігіне жол ашады. Жетілдірілген заманауи техноло­гия­лар компанияның бизнес-процестеріне, құндылықты қалыптастыруға айтар­лық­тай түзетулер енгізеді және бәсекелес­тік артықшылығына айналатыны сөзсіз.

Еліміздегі шағын және орта бизнес субьектілері орнықты даму мақсатта­ры­на жету үшін цифрлы технологиялар­­ды қолдану мүмкіндіктерін кеңінен пайдалану қажет. Сондай-ақ кәсіпкерлік субъектілері мемлекетпен табысты ын­ты­мақтаса отырып, цифрлы дамуға бай­ланысты бірлескен іс-шараларды көбейткен жөн.

Ұлттық экономика салаларын цифр­ландыру еліміздің тұрақты дамуының бөлінбес бөлшегі. Цифрландырудың бәсекеге қабілеттілігін арттыратын не­гізгі бағыттары: техникалық және тех­но­логиялық жетілдіру, экономикалық өсу және адам әлеуеті. Қазақстанның ұлт­тық экономика салаларын одан әрі цифрландырудың тетіктерін жетілдіре отырып, дамыту экономикамыздың тұ­рақты дамуына және әлемнің дамыған ел­дерімен интеграциялануға оң ықпал етеді.

Кейбір жағдайларда киберқауіпсіздік мәселесі жеке мемлекеттің қауқары жетпейтін болғандықтан, бірнеше елдер бұл мәселеде өзара ынтымақтаса әрекет етуге келісіп отыр. Киберкеңістіктегі қауіпсіздік, қылмыспен күрес мәселесінің маңыздылығын ескерген Қазақстан үкіметі 2017 жылы «Қазақстанның киберқалқаны» Киберқауіпсіздік тұжырымдамасын бекітті. Бұл құжат жалпы осы саладағы мемлекеттің көзқарасын, стратегиясын айқындауымен маңызды. Тұжырымдама осыдан кейін қабылданатын құқықтық ережелер мен шешімдерге негіз болып қана қоймай, сонымен қатар ресми терминдер мен анықтамаларды сипаттайды. Осы құжатқа сәйкес «киберқауіпсіздік бұл электрондық нысандағы ақпараттың және оның өңдеу, сақтау, беру (электрондық ақпараттық ресурстарды, ақпараттық жүйелер мен ақпараттық-коммуникациялық инфрақұрылымды) ортасының сыртқы және ішкі қауіп-қатерлерден қорғалу жағдайы, яғни ақпараттандыру саласындағы ақпараттық қауіпсіздік». Берілген анықтама киберқауіпсіздіктің кең танымы екені байқалады.

Халықаралық киберқауіпсіздік сарапшылары 2019 жылдан бастап әлемде кибершабуылдар әр 14 секунд сайын орын алып отырғанын айтады. Кибершабуылдар санының артуымен қоғамға келтірілетін залал саны да күн сайын өсуде: егер экономиканың әртүрлі секторларындағы компаниялардың шығындары 2019 жылы олар 2,5 трлн долларға жеткен. 2022 жылы Дүниежүзілік экономикалық форумның болжамы бойынша кибершабуылдардан болатын планеталық залал 8 трлн долларға дейін өскен.

«Қазақстанның киберқауіпсіздігі» тұжырымдамасы цифрлық экономиканы әрі қарай қарқынды түрде перспективалық дамытуға және өндірістік процестерді технологиялық тұрғыдан жаңғыртуға, ақпараттық-коммуникациялық қызмет көрсету саласын кеңейтуге, олардың бәсекелестік ортасына бағытталған.
Ақпараттық қауіпсіздіктің ұлттық үйлестіретін арнайы орталықты құру және оны дамыту жөніндегі барлық іс-шаралар «Цифрлық Қазақстан» бағдарламасы аясында қолға алынған болатын

Осы жобаны іске асыруға барлық мемлекеттік мен жергілікті атқарушы органдар, «Атамекен» ҰКП, «мемлекеттік техникалық қызмет» АҚ, салалық ұйымдар мен құзырет орталықтары атсалысты.
Тұжырымдаманы әзірлеу барысында Ұлыбритания, Швейцария, Австрия, Нидерланды, Германия, Финляндия сияқты елдер сияқты ақпараттық-коммуникациялық технологияларды дайындау және сонымен қатар пайдалану саласындағы халықаралық тәжірибелердің барлығы зерделенді. Бұл тұжырымдаманы орындау Қазақстанның БҰҰ-ның жаһандық киберқауіпсіздік бағдарламасына қосқан үлесі болып табылады.

БҰҰ деңгейінде халықаралық телекоммуникация Одағының жаһандық киберқауіпсіздік бағдарламасы немесе БҰҰ Бас Ассамблеясының «жаһандық киберқауіпсіздік мәдениетін құру және аса маңызды ақпараттық инфрақұрылымдарды қорғау жөніндегі ұлттық күш-жігерді бағалау» қарары сияқты бірқатар құжаттар бар. Онда ақпараттық-коммуникациялық технологияларды қауіпсіз пайдалану саласын қамтитын киберқауіпсіздік шаралары қамтылған.

Қазір заман ағымына қарай интернет дамыған сайын киберқауіпсіздік жайы өзекті мәселеге айналып барады. Азаматтардың дербес деректерін, ақпараттық инфра­құ­ры­лымды, стратегиялық маңызды нысандарды қорғау қашанда маңызды. Өйткені осының бәрі түптеп келгенде ұлттық ақпараттық кеңістікті құрайды емес пе?! Сол жылы маусымда Үкіметтің «Киберқалқан» кибер­қа­у­іп­­сіздік тұжырымдамасы бекітілді. Құ­жат мемлекеттік органдарды ақпа­рат­тан­дыру, көр­се­тілетін мем­лекет­тік қыз­мет­тер­ді автоматтандыру са­ла­сын­да­ғы қа­зіргі жағдайды, цифр­лық экономиканы дамыту әлеуеті мен өнеркәсіптегі өндірістік процес­тер­ді технологиялық тұрғыдан жаң­ғыртуға, ақпараттық-комму­ни­кациялық қыз­мет­тер көрсету саласын кеңейтуге негіз­делген. Тұжырымдама электрон­ды ақпа­рат­­тық ресурстарды, ақпа­рат­тық жүйелер мен телекоммуника­ция желілерін қорғау, ақпараттық-ком­муникациялық технологияларды қауіп­сіз ету саласындағы мемлекеттік сая­сат­тың негізгі ба­ғыт­­тарын айқындап берді.

Дерек­терге сүйенсек, «Мемле­кет­тік техникалық қыз­мет» АҚ­ технологиялық шешім­­дер­дің нәтижесінде күн сайын 1 млн-ға жуық шабуылды анық­тайды. Сондай-ақ күн сайын мем­ле­кеттік құры­лымның тұтас­ты­ғын қамтамасыз ету үшін алын­ған хаттардың бәрі «электрон­ды үкі­­­меттің» электронды пошта­сы­­ның бірыңғай шлюзі арқылы тексеріледі. Шамамен 500 мың хаттың тек 180-200 мыңы ғана діттеген жерге жететін көрінеді. Қал­­ғаны спамдар мен зиянды бағ­­­дарламалық хаттардан тұрады екен.

Мына бір дерекке де назар аудар­ған жөн болар. KZ-CERT компью­терлік шабуылдарға әрекет ету ұлттық қызметі 2023 жы­л­дың 5 айында 11 432 ша­буыл пен қауіпті тіркеген. Өкі­ніш­ке қарай, көрсеткіш өткен жылдың сәйкес кезеңі­мен салыстыр­ғанда шамамен 15 пайыз­ға өскен. Сонымен қатар 2023 жылмен салыстырғанда биыл екінші деңгейлі банктердің, пошта ұйымдарының, сауда алаң­да­рының, интернет дүкендердің, такси қызметтерінің «атынан» тара­­латын қауіптер мен шабуыл­дар саны­ның өскенін де байқауға болады. Бұдан бөлек Қазақстанның интернет кеңіс­тігінде зиянды бағ­дар­ламалық қам­та­масыз ету қау­пі кең тарала бастады. Мәсе­лен, өткен жылдың өзінде атал­ған қауіпке байланысты 2 458 оқиға тіркелген. Өкініштісі сол, көрсеткіш 2022 жылмен салыс­тыр­ғанда 6 пайызға жоғары. Кибер­шабуылдардың жыл сайын көбе­йіп келе жатқанын осыдан-ақ аң­ғаруға болады.