Жасанды интеллект және құқық жүйесі

46

Қазір барлық сала жасанды интеллектіні зерттеп, тәжірибеге енгізіп жатыр. Мамандар оның заң шығаруға да айтарлықтай әлеуеті бар екенін айтады. Десе де тәуекел тұстары да жоқ емес. Осы орайда Парламентаризм инс­титуты отандық және шетелдік сарапшыларды жинап, заң шығару үдерісіне ЖИ-ді енгізудің артықшылығы мен кемшілігін талқылады. Бұл туралы “Егемен Қазақстан” газеті жазды.

Жасанды интеллект және құқық жүйесі

Заң жобасын ChatGPT жазып береді

Отандық сарапшылар жасанды интеллект заң шығару үдерісінің сапасын арттыратынын, мұны қолдану мемлекет­тік институттардың ашық­тығы мен тиімділігін нығайту­ға бағытталғанын алға тартты. Мысалы, Президенттің Іс басқармасы жанындағы Пар­ламентаризм институты директорының орынбасары Берік Бекжанов жасанды интеллект пен автоматтандыру­дың нормашығармашылықтағы рөлі күн санап артып келе жатқа­нын айтты. Оның айтуынша, бұл технологиялар құқықтық жүйе­ні терең зерделеуге, заң жоба­ларының сапасын ұдайы бағалауға және олардың орындалуын қадағалауда тың тәсілдерді пайдалануға мүмкіндік береді.

Заң ғылымдарының кандидаты, Новосібір мемлекет­тік экономика және басқару университетінің доценті Андрей Макарцев: «Жасанды интеллект адамды толық алмас­тыра алмайтыны сөзсіз, бірақ жаңа технологияның бұл түрін көмекші механизм ретінде пайдалануға болады, ол заң шығару үдерісін жеңілдетеді әрі жеделдетеді», деді.

Әлемде Бразилия – жасанды интеллект жасап шығарған заңды қабылдаған алғашқы ел. Өткен жылдың соңында «салық төлеушілер су есепте­гіш құралы ұрланған жағдайда оны ауыстыруға ақы төлемейді» деген заң нормасын қабылдады. Мұны Порт-Алегри қалалық кеңесі­нің мүшесі Рамиро Розарио ұсынған, ал оған заң жо­басын ChatGPT толығымен жа­зып берген. Осылайша, ЖИ бір елге жаңа заң құрастырып берді.

Ал Ресей ғалымы Олег Шерстобоев парламенттерде жасанды интеллектіні заң­нама­лық үрдістерін талдауға, үлкен деректер­мен жұмыс істеуге, заң жобалары мен түзетулерді құқық­тық негіздегі көздерімен салыс­тыруға, мониторинг, реттеу ны­са­насы туралы деректерді жинау­ға, азаматтардың пікірін тал­дау жұмысына қолдануға болатынын айтады. Сондай-ақ ЖИ-дің парламенттік жұмыс­ты әкімшілендіруге (жұмыс кестесін талдау, құжаттарды мұрағаттау, оларды салыстыру, шетелдік құжаттарды аудару, азаматтардың өтініштерін талдау, есеп, баяндамаларға ақпарат жинау және олармен жұмыс істеу), парламенттердің ашықтығын қамтамасыз етуге (парламенттік тыңдауларды декодтау, жобалар, заңдар және т.б. туралы ыңғайлы деректерді қалыптастыру) көмегі зор.

Парламентаризм институты осы бағытта ауқымды зерттеу жүргізіп, заңнамалық үдерістің негізгі түйткілдерін айқындап, оларды еңсеру бойынша нақ­ты ұсынымдар әзірледі. Соны­­мен қатар заң шығару саласы­на жасанды интеллект пен авто­­мат­тандырылған мони­то­ринг жүйесін енгізуді көздей­­тін заң жобасын дайындау қолға алынды. Мәсе­лен, инс­ти­тут сарапшы­лары норма­шы­­ғар­­машылық үдері­сін цифр­лан­­дыруға арналған алгоритмдер әзірлеу, жасанды интеллектіні қолдану бойынша құқықтық негіз қалыптас­тыру, қоғамдық мониторинг­тің автоматтандырылған жүйе­сін енгізу, сондай-ақ сот төре­лігі мен заң шығармашылығында жасан­ды интеллект техноло­гия­ларын қолдану жөніндегі қосым­ша зерттеулер жүргізу және білікті мамандар даярлау, заң шы­ғар­машылы­ғын цифрлан­дыру мәселелері бо­йынша жұмыс топтарын құру және бірың­ғай стандарттарды әзірлеу сияқты ұсыныстарды алға тартты. Ал отандық және шетелдік ғалымдар айтылған ұсыныстарды мақұлдады.

«Осылайша, заң ғалым­дарының басқосуы заңнаманы заман талабына сай жаңғырту­дың маңызды қадамы бол­ды. Қабылдан­ған ұсынымдар мен алдағы атқарылатын жұмыстар қоғам игілігіне инновациялық технологияларды қауіпсіз әрі тиімді пайдалануға негіз болып, заң шығармашылық үдерісін жаңа белеске көтермек», деді Б.Бекжанов.

Мемлекеттік сектордағы ЖИ

Сондай-ақ жасанды интеллект мемлекеттік секторға ене бастады. Пномпенде (Кам­боджа) Орталық Азия, Кавказ және Азия-Тынық мұхи­ты ай­ма­ғының 12 елінен 60-тан аса өкіл жасанды интеллектіні мемлекеттік секторға енгізу әлеуетін саралады.

Жиынға қатысқан Корея, Халықаралық телекомму­ни­кациялар одағы және Дүние­жүзілік банктің жетекші сарапшылары жасанды интеллектінің стандарттары мен этикалық жағын қарастырды. Жиынға қатысқан Астана мемлекеттік қызмет хабы жоба менеджері Бақыт Жексембай ЖИ саласындағы ынтымақтастық пен тәжірибе алмасудың маңыздылығына тоқталды. Әр елден келген қатысушылар Камбоджа цифрлы технологиялар академиясында (CADT) болып, цифрлы біліктілік пен мемлекеттік қызметкерлер, тұрғындарды оқыту бағдарламаларын зерделеді

Корея Республикасы Ішкі істер және қауіпсіздік ми­нистр­лігінің ашық деректер бо­йын­ша саясат бөлімінің дирек­торы Джуон Хансон ЖИ жағдайды сарап­тау мен талдау негізінде превен­тивті және персоналды қыз­мет көрсете алатын трансфор­ма­циялаушы технология ретін­де дамып жатыр деген пікір білдірді. Деген­мен ол эти­калық тәуекелдер, қауіпсіз­дік мәселелерін ескеру қажеттігін айтып, тиімді стратегиялар жасауға халықаралық ынты­мақ­тастық керек екенін мәлім­деді. Ол Корея осы салада тәжіри­бе алмасуға даяр екенін де жеткізді.

Ал Камбоджадағы БҰҰ ДБ Тұрақты өкілі Алиссар Чакер ЖИ-тің барлық азаматқа, әсіре­се осал топтардағы халық­қа қыз­­мет көрсетуде тиімділікті арт­ты­ра­тынын айтады. Сондай-ақ Кам­боджаның Пошта және теле­ком­муникация ми­нистрі Вандет Чеаның айтуынша, мем­лекеттік сектордағы ЖИ тиімді шешімдер қабыл­дауға үлесі зор. Бұған қоса мемлекеттік қызмет көрсетудің ашықтығы мен сапасын арттырады, яғни азаматтардың талап-тілектері мен сұраныстарына жедел жауап беруге мүмкіндік туғызады.